Maandag 11 december 2023- ‘De Baank’ Albionstraat 26 te Leunen – aanvang 20.00 uur.
‘Mahlers Wunderhorn’, De relatie tussen Mahlers liederen en zijn symfonieën
Gustav Mahler staat bij iedereen bekend als de componist van indrukwekkende symfonieën. Sterker nog: er is zelfs sprake van een heuse Mahler-cultus. Zijn werken vormen een klinkend dagboek van zijn leven met al zijn gelukkige, maar vooral ook ongelukkige momenten. Er zijn weinig componisten die hun innerlijke roerselen zo bloot leggen als Mahler.
Zijn symfonieën worden vaak in één adem genoemd met die andere symfonische geweldenaar, Bruckner. Maar er is een wereld van verschil: Bruckner bouwde kathedralen van klanken als eerbetoon aan God, Mahler wilde zelf tot aan de hemel reiken.
Mahler componeerde allereerst een groot aantal liederen, die een belangrijke rol spelen in zijn symfonieën. Wat deze liederen voor zijn symfonieën betekenden en hoe hij ze gebruikte, wordt in deze voordracht duidelijk gemaakt aan de hand van woord, beeld en natuurlijk muziek.
Gerard op het Veld, geboren in Maastricht, kreeg zijn eerste pianolessen op 8-jarige leeftijd.
Hij volgde piano- en orgellessen bij Louis Cuypers, toenmalig directeur van het Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht. Tijdens zijn studie Franse taal- en letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen koos hij muziekwetenschappen als verzwaard bijvak.
Voorts was hij muziekrecensent van De Gelderlander, bestuurslid van de Nijmeegse Stichting voor Kamermuziek en organisator van concerten voor de Vrienden van concertgebouw De Vereeniging te Nijmegen.
Sinds 2010 geeft hij in het voor- en najaar een reeks luistercursussen over klassieke muziek in de Heilig Landstichting te Berg en Dal.
Het bestuur van Adelbert nodigt haar leden van harte uit voor deze lezing. Introducees zijn welkom.